Vydané 1. 5. 2012 o 7:00

Križovatky na svojej vzdialenejšej hranici ukončujú platnosť väčšiny dopravných značiek.

Foto: ILUSTRAČNÉ - TASR

Hlavnou funkciou križovatiek je umožniť vodičom zmeniť cestu alebo smer jazdy. Dôležitou úlohou je tiež to, že na svojej vzdialenejšej hranici ukončujú platnosť väčšiny dopravných značiek. Aj tých, ktoré obmedzujú rýchlosť.

Križovatkou ale nie je len križovanie či spájanie ciest. Aj ich rozpájanie znamená koniec platnosti obmedzenia rýchlosti určeného značkou.

80-ka v križovatke?

01.jpgĽubor: "Zasielam vám nákres situácie z R1, presne na vjazde k R1 od Bzenice smerom na Nitru.

Na R1 pred nájazdom je umiestnená značka, ktorá obmedzuje maximálnu povolenú rýchlosť na 100 km/h. Tá sa podľa mňa ruší na hranici výjazdu, ktorý som označil sivou čiarou.

Vo výjazde na diaľnicu je umiestnená tabuľka, ktorá obmedzuje max. povolenú rýchlosť na 80 km/h. Táto tabuľa nemá podľa mňa žiadny význam, keďže je umiestnená v križovatke."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Predpisy určujú, že väčšina dopravných značiek neplatí za vzdialenejšou hranicou križovatky. Týka sa to aj značiek obmedzujúcich najvyššiu dovolenú rýchlosť.

Na základe Ľuborovho náčrtu vodiči musia jazdiť 100-kou po dopravnú značku obmedzujúcu rýchlosť na 80 km/h. Nie je pritom podstatné, či je značka uprostred križovatky.

Rýchlosť 80 km/h sú vodiči povinní dodržiavať až po vzdialenejšiu hranicu križovatky. Tým je miesto, kde končí pripájanie cesty k rýchlostnej ceste R1.

Križovatkou je aj rozpájanie ciest

Ľubomír: "Denne jazdím po moste Apollo v Bratislave do práce aj z práce a stáva sa mi, že ak idem rýchlosťou cca 55 km/h, tak vodiči idúci za mnou sú nervózni a snažia sa ma predbehnúť.

Pri prechádzaní z Dolnozemskej ulice na most Apollo je za prípojkou z Bosákovej v smere na Apollo tabuľa s označením maximálnej povolenej rýchlosti 60 km/h. Následne, po niekoľkých metroch, sa vpravo odbočuje na Prístavný most. Doposiaľ som túto odbočku považoval za križovatku, ktorá ruší predošlú 60-ku.

Niektorí vodiči, aj taxikári, ma však presviedčajú, že táto 60-ka je platná aj cez celý most Apollo a končí až na svetelnej križovatke za mostom."

02.jpg

Aj v tomto prípade končí platnosť značky obmedzujúcej rýchlosť jazdy na vzdialenejšej hranici križovatky.

Viacerí vodiči presviedčajú samých seba a aj svoje okolie o tom, že nie každá križovatka je križovatkou. Sú potom spokojnejší, lebo môžu ísť rýchlejšie a majú pocit, že ich za to nikto nemôže potrestať.

Križovatkou je podľa zákona miesto, kde sa cesty križujú alebo spájajú. Cestou je nielen diaľnica či cesty vyšších tried. Aj účelové komunikácie sú cestami, ktoré tvoria s inými cestami križovatky.

Ak sa k vašej ceste pripája poľná či lesná cesta alebo cesta z priemyselnej oblasti, je to križovatka, za ktorou končí platnosť aj značky obmedzujúcej rýchlosť.

Aj keď to v zákone napísané nie je, križovatkou je aj miesto, kde sa cesty rozpájajú alebo rozchádzajú. Zákon o cestnej premávke neurčuje, z akého smeru sa treba pozerať na spájanie ciest.

Okrem toho, medzinárodné predpisy, ktoré sú nadradené nášmu zákonu a ten to sám v jednom z paragrafov priznáva, určujú za križovatku aj rozpájanie ciest.

Všetci tí, ktorí Ľuborovi tvrdili, že smú jazdiť 60-kou aj na moste Apollo na základe značky naznačenej na mapke, sa mýlia. Jej platnosť končí skôr, než sa vodič na most dostane.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Tomáš Novotný

Ďalšie novinky

Auto, ktoré už raz na Slovensku bolo evidované, akoby úrady nepoznali

Auto si kúpil na Slovensku, po dvoch rokoch šiel do Nemecka a po troch ďalších rokoch ho chce znovu evidovať u nás. No akoby auto na Slovensku nikdy nebolo.

Sme za menší motor v Toyote RAV4

Dvojlitrovému motoru by sme dali prednosť pred väčším a hlučnejším agregátom 2.2 D-4D.

Hlavné správy

ROZHOVOR

Spoplatnený obsahČeský analytik: Putin určite vytiahne odvetné sankcie

Jan Macháček varuje pred predstavou, že dokážeme predpovedať dosah sankcií na európsku ekonomiku.

V OBRAZOCH

Pozrite si, ako vyzerá pokazené Gabčíkovo

Jedna komora je zaplavená, druhá prázdna, lode nepremávajú.

ROZHOVOR KAROLA SUDORA

Vietnamka: Pomohlo by nám uznanie za menšinu

Tržnice prinášajú Vietnamcom stále menej peňazí, nájsť si inú prácu je problém.

TV.SME.SK

Analytik Duleba: Putin neustúpi, blížime sa k vojne

Vodca separatistov podľa Dulebu zatiahol Rusko do vojnového konfliktu.